You are currently viewing Berkshire Hathaway – najškaredší web na svete

Berkshire Hathaway – najškaredší web na svete

Predstavte si, že máte na starosti vytváranie webových stránok pre spoločnosť X. Keď si prezeráte potenciálne prototypy a predbežné návrhy, uvidíte možnosť A a možnosť B (na obrázku nižšie). Ktorú si vyberiete?

pasivne investovanie main page
Možnosť A
Možnosť B

 Uhladený vzhľad, príjemné farby a obrázky

Väčšina ľudí vrátane mňa by zvolila možnosť A. Napokon, prečo nie? Zodpovedá dizajnu, ktorý poznáme. Prototyp vyzerá elegantne, žiarivo a jasne s obrázkami. Možnosť A však nie je správnou odpoveďou. Ani možnosť B. Otázka je chyták! Skutočná odpoveď závisí od účelu stránky. Predtým, než sa vôbec rozhodnete pre jednu z možností, prvá otázka, ktorú si treba položiť, je: „Pre koho je táto webová stránka určená? Bez znalosti publika, ktorému webová stránka slúži, nie je možné vytvoriť skutočne úspešný produkt. Toto je podstata dizajnu zameraného na človeka – v prvom rade sa zameriava na používateľa. Zistite správanie, potreby, želania a ciele používateľa. Pritom môžete začať navrhovať produkt, ktorý zaujme používateľov a udrží si ich. Navrhnete produkt, ktorý je relevantný pre používateľa, namiesto produktu, o ktorom si manažment myslí, že je relevantný pre používateľa (dve veľmi odlišné veci). Aby som tento bod ešte trochu zdôraznil, chcem využiť možnosť B ako rýchlu prípadovú štúdiu, aby sme si pripomenuli naše predsudky.

Web stránka pripomínajúca 80. roky

Na prvý dojem vyzerá možnosť B ako z 80. rokov. Zarovnávanie textu  je vypnuté, font písma je vypnutý, adresy URL vyzerajú zastarané a nemá žiadny úhľadný dizajn ani funkcie. V porovnaní s tým je možnosť A oveľa “hladšia” a vizuálne príjemnejšia, čo mnohých z nás vedie k okamžitému výberu tejto možnosti. Ale čo keby som vám povedal, že možnosť B je oficiálnou webovou stránkou multimiliardovej spoločnosti Berkshire Hathaway? Ak mi neveríte, presvedčte sa o tom sami TU. Teraz netvrdím, že mám vnútorný prehľad o myslení tímu dizajnu webových stránok Berkshire Hathaway, ale myslím si, že tento web dokonale ilustruje základnú myšlienku dizajnu zameraného na človeka.

Keď som prvýkrát zistil, že toto je oficiálna stránka Berkshire Hathaway, bol som šokovaný – dokonca som si myslel, že je to vtip. Ako mohla mať spoločnosť za niekoľko miliárd dolárov takú „hroznú“ webovú stránku? Nedávalo to zmysel. Na mňa pôsobila táto webová stránka jednoducho hrozne. Koniec koncov, farba nebola skvelá a dizajn sa mi nepáčil. Domovská stránka bola tabuľka hypertextových odkazov. Keď som však urobil krok späť a prefiltroval svoju perspektívu cez dizajnovú šošovku zameranú na človeka, začal som chápať, prečo by tento dizajn mohol dávať zmysel a dokonca byť tým „správnym“ dizajnom.

Warren Buffett to vie lepšie

Oficiálna webová stránka je vytvorená pre akcionárov Berkshire Hathaway. Nie je vytvorený na prilákanie zákazníkov. Nie je to stavané pre teba ani pre mňa. Akcionárov skutočne zaujímajú len veľmi špecifické veci: výročné správy, správy a listy od Warrena Buffetta, aby sme vymenovali aspoň niektoré. S ohľadom na to začína dávať rámec webovej stránky zmysel. Akcionár navštevujúci webovú stránku má svoje kľúčové potreby usporiadané spôsobom, ktorý umožňuje jednoduchý prístup k informáciám, ktoré budú pre neho relevantné. Stránka je prehľadná, stručná a spĺňa svoj účel. Všetky zvončeky a píšťalky dôležité pre mnoho ďalších ľudí/zákazníkov z iných segmentov nie sú pre týchto konkrétnych používateľov vôbec dôležité. Starajú sa len o to, aby čo najjednoduchším spôsobom našli informácie a dostali aktualizácie z Berkshire Hathaway. Z tohto hľadiska webová stránka prekročila rámec dizajnu, aby slúžila svojim používateľom. Zarobí vytvorenie novej, elegantnej webovej stránky skutočne viac peňazí pre Berkshire Hathaway? Táto stránka je určená pre akcionárov, nie pre dizajnérov. Na druhej strane pre spoločnosti, v ktorých má Berkshire Hathaway podiel, môže mať „úhľadný dizajn“ význam pre zákazníkov, ktorých má prilákať. V týchto prípadoch by bol dizajn a tvorba webovej stránky prispôsobená inej skupine používateľov.

Nakoniec, ako manažéri, poskytovatelia produktov a služieb – bez ohľadu na rolu – je ľahké nechať sa prichytiť pri vytváraní vecí, ktoré v skutočnosti nemusia byť pre používateľa dôležité. Môže to prameniť z našich vlastných predsudkov, vstupov zainteresovaných strán a „trendových“ nápadov, ale je dôležité zostať pri zemi. Aj keď to znie jednoducho, zameranie sa na používateľa v každom aspekte našej práce si vyžaduje neustálu koncentráciu.

Na záver: 

Osobne si myslím, že dizajn webovej stránky Berkshire Hathaway nesie v sebe jasný odkaz všetkým akcionárom. Nemíňame vaše peniaze na nepotrebné veci. 

Mimochodom, cena jednej akcie spoločnosti Berkshire Hathaway stojí približne 430.000 dolárov, pretože sa nikdy nedelili a dajú sa zakúpiť iba jednotlivo. Pokiaľ by ste vlastnili akciu BRK.A, máte možnosť stretnúť sa s Warrenom osobne raz ročne na výročnom zhromaždení v meste Omaha v štáte Nebraska .